Villkor för köp hos Flora Linnea
- 1. Pris
- 2. Köp
- 3. Leveransförsening
- 4. Risker vid transport
- 5. Delad order
- 6. Betalning
- 7. Garanti
- 8. Ångerrätt & öppet köp i 14 dagar
- 9. Reklamation
- 10. Sekretes & säkerhet, personuppgifter
- 11. Cookies
- 1.Pris
-
I priserna ingår moms med 25 %. Vid bekräftad beställning kan priserna endast ändras av omständigheter som Flora Linnea inte råder över, t ex väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. Avgift för frakt tillkommer på 125 KR så vida inget annat anges på produkten. Andra fraktpriser kan gälla till exempel möbler, krukor eller väldigt små produkter som kan skickas i kuvert. Inga övriga skatter eller avgifter tillkommer.
Kampanjpriser gäller så långt lagret räcker eller under en specifik tidsperiod om inget annat anges.
Priset för rosor avser alltid barrotad planta. - 2.Köp
-
Vid beställning träffas avtal om köp först när Flora Linnea bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Har du inte fått någon orderbekräftelse beror det oftast på att du råkat ange en felaktig epostadress eller att den hamnat i din skräppost.
Flora Linnea reserverar sig för prisförändringar, slutförsäljning, leveranstid, tryckfel eller andra fel som till exempel felaktiga lagersaldon. Vi förbehåller oss rätten att då korrigera detta i efterhand.
Att varan finns i lager är endast en prognos och tillgängligheten kan inte garanteras. Om du har beställt en vara som tagit slut förbehåller vi oss rätten att justera din beställning utan att kontakta dig i förväg. Mellanskillnaden återbetalas via Klarna om betalningen inte skett på annat sätt.För ej uthämtat paket debiteras 350kr för att täcka våra administrativa kostnader samt eventuella skador som minskar växternas försäljningsvärde.
- 3.Leverans
-
Leveranstiderna kan variera beroende på produkt, säsong och väder. Barrotade rosor skickas normalt under perioderna september till november och mars till juni. Under högsommaren och vintern skickar vi inga barrotade rosor.
Leverans sker med PostNord till ditt närmaste utlämningsställe eller med hemleverans. Avisering sker per sms och mail och inte via brev. Försändelsen finns hos ditt ombud i 7 dagar innan det skickas tillbaka till oss.Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta genom e-post. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi gör alltid vårt bästa för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Ersättning utgår inte vid en eventuell leveransförsening.
Om försändelsen är skadad skall du omedelbart anmäla detta till transportören och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket. Om skadan upptäcks när du öppnat paketet och den går att hänföra till transportörens hantering av försändelsen ska du göra en skadeanmälan till transportföretaget. Dokumentera allt med tydliga bilder. Om transportören inte kan hjälpa dig tar du kontakt med oss via mail. - 4.Risker vid transport
-
Vi står för transportrisken från vårt lager till dig (dvs skadad eller bortkommen vara). Du står för risken vid eventuell retur till oss.
- 5.Delad order
-
Skulle någon av artiklarna du beställt ha en avsevärd längre leveranstid än övriga artiklar kan vi i vissa fall dela din beställning. Som kund behöver du aldrig betala mer än den överenskomna ursprungliga frakten.
Om du som kund själv önskar dela upp din order i flera leveranser betalar du en fraktavgift per leverans.
-
I Flora Linneas e-handel betalar du enkelt och säkert med Klarna. Du kan välja mellan direktbetalning från bank eller kort, faktura och delbetalning. Korten du kan betala med är Visa, Mastercard, American express och det tillkommer självklart inga extra kortavgifter.
Vi genomför betalningen senast 90 dagar efter att beställningen lagts. I vissa fall, när produkter förbeställts kan betalningen komma att genomföras innan leverans.
I Klarnas kassa visas information för dig så snart du är identifierad. Vilken information som visas kan variera från gång till gång. Klarna kan göra en kreditupplysning, vilket i så fall meddelas retroaktivt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra parter. När du har identifierats i kassan visas vilka betalningsalternativ som erbjuds för dig.
I samband med att du slutför köpet godkänner du Klarnas villkor. Det är enkelt att betala och få överblick på dina köp via Klarnas app som du kan ladda ner till din mobiltelefon. Har du frågor om din betalning, vill förlänga fakturans förfallodag, eller kanske vill ändra till delbetalning kontaktar du Klarnas Kundservice på klarna.se.
Vid fakturabetalning på annat sätt än genom Klarna bifogas fakturan försändelsen alternativt skickas via e-post och betalas inom 10 dagar. Då köpet sker på kredit kan en kreditupplysning tas. Första gången du väljer fakturabetalning skall fakturan betalas i förskott. En expeditionsavgift tillkommer på 35 kronor vid fakturabetalning.
Vid inrikes betalning på annat sätt:Handelsbanken
BG nr. 5528-6652
-
Swish: 1234641486
Vid betalning från utlandet:
Handelsbanken
Nelly Krooks gata 10
Box 7004
250 07 HELSINGBORG
SWEDEN
Account no 6751 601 055 438
Swift code: HANDSESS
IBAN: SE5860000000000601055438
- 7.Garanti
-
Garanti lämnas i enlighet med konsumentköplagen och gäller mot uppvisande av giltigt köpbevis. För växter lämnar Flora Linnea tre (3) månaders etableringsgaranti.
- 8.Ångerrätt och öppet Köp i 14 dagar
-
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. Detta förutsatt att produkten och produktförpackningen är i oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt undersöka den. Varor som skickas tillbaka i ej säljbart skicka kan minska i värde med upp till 100%.
Om du önskar utnyttja ångerrätten ska detta meddelas skriftligen inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits. Vänligen meddela oss per mail till info@floralinnea.com. Ange namn och ordernummer för att vi ska kunna hantera ditt ärende. Du som kund står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt och öppet köp i 14 dagar.
Växter, lökar, knölar, fröer, reavaror, speialbeställda varor och presentkort omfattas ej av ångerrätten.
Den lagstadgade ångerrätten för distanshandel är 14 dagar. Med hänvisning till § 11:4 i Distanshandelslagen (DAL) gäller detta ej för varor som snabbt kan försämras eller ta skada av att hanteras flera gånger därav är växter, lök och frö undantagna ångerrätten. - 9.Reklamation
-
Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Flora Linnea tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. OBS! Det är viktigt att du gör en korrekt anmälan samt dokumenterar skadan. Synligt fel: Anmäls direkt med foto till info@floralinnea.com. Emballaget sparas för eventuell reklamation till posten för transportskada. Dolt fel: Anmäls med foto till info@floralinnea.com inom 3 dagar från mottagandet av varan. Ange namn, ordernummer och kontaktuppgifter vid reklamation. En produkt som vi anser är felexpedierad alternativt skadad byter vi ut.
- 10. Sekretess, säkerhet & personuppgifter
-
När du lägger din beställning hos oss uppger du dina personuppgifter såsom namn, address och telefonnummer. I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja våra åtagandet gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation som vi har med dig via e-post, detta för att tillhandahålla den service som du förväntar dig av oss. Flora Linnea kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part. Om du vill ha vårt nyhetsbrev kommer vi att skicka information och produkterbjudanden till dig via e-post. Detta kan enkelt avbokas via ditt kundkonto eller via kontakt med oss på Flora Linnea. Enligt Personuppgiftslagen har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post: info@floralinnea.com.
- 11. Cookies
-
En cookie är en textifil som skickas ifrån en websida, t.ex. floralinnea.se till din dator där den lagras antingen i minnet (session cookies) eller som en liten textfil (textbaserade cookies). Cookies används för att lagra inloggningsinformation samt Din kundvagn när du surfar runt hos oss mm. Om din webbläsare är inställd på att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att göra någon beställning på vår sida. Du kan lätt ändra detta under inställningar i din webbläsare. Observera att vi inte använder cookies för att spara personlig information om dig.
Har du övriga frågor gällande villkor & lagar så kan du besöka konsumentverkets hemsida: www.konsumentverket.se